MEON EMS Impulse training > Blog > Trening rano czy wieczorem – kiedy najlepiej trenować?

Trening rano czy wieczorem – kiedy najlepiej trenować?

Trening rano czy wieczorem – kiedy najlepiej trenować?

Regularne treningi bez wątpienia przynoszą wymierne efekty. Poprawiają kondycję, pozytywnie wpływają na samopoczucie, a także pozwalają rzeźbić sylwetkę. Chcesz, żeby treningi były jak najbardziej efektywne i zastanawiasz się, czy pora, o której ćwiczysz ma duże znaczenie? Dowiedz się, jakie są zalety treningu rano i wieczorem. Podpowiadamy, czy ćwiczenia o konkretnej porze wpływają na efektywność.

Ranny ptaszek i sowa – dopasuj porę treningów do siebie

Badania to jedno, ale Twój rytm dnia to zupełnie co innego. Ludzi można podzielić na rannych ptaszków, dla których wstanie godzinę wcześniej, żeby wykonać trening to nic trudnego, oraz sowy, które najwięcej energii mają wieczorem i w nocy. Kiedy rozpoczynasz przygodę ze sportem, weź pod uwagę, którym typem jesteś. Może się okazać, że jako sowa szybko zniechęcisz się do treningów zaplanowanych o 5 czy 6 rano. Wiele zależy też od obowiązków zawodowych – grafik niektórych osób nie ulega zmianom, a inni pracują w różnych godzinach w zależności od tygodnia. Dopasuj więc godzinę treningów przede wszystkim do swoich możliwości i upodobań – w innym przypadku możesz szybko zniechęcić się do aktywności. Pamiętaj, że najważniejsze są regularność treningów oraz czas na regenerację.

Poznaj zalety i wady porannego treningu

Dla wielu osób poranne ćwiczenia to świetny sposób na rozpoczęcie dnia. Aktywność o poranku dodaje energii na cały dzień. Istnieje też znacznie mniejsze ryzyko, że konieczna będzie zmiana planów i rezygnacja z treningu, co może się zdarzać często w przypadku zajęć odbywających się wieczorem. Jeśli wykonasz trening o poranku, nie musisz martwić się, że w ciągu dnia zabraknie Ci na niego czasu. Wadą porannego treningu jest większe ryzyko kontuzji, zwłaszcza jeśli zapomnisz o porządnej rozgrzewce. Problemem jest również poziom kortyzolu. Hormon ten bada się o poranku nie bez powodu – to właśnie wtedy jest najwyższy, a ćwiczenia dodatkowo go podnoszą. Jeśli więc masz w życiu mnóstwo stresu, intensywne zajęcia o poranku mogą okazać się złym rozwiązaniem.

Odkryj plusy i minusy trenowania wieczorem

Wieczorem mięśnie są dobrze rozruszane po aktywnym dniu, dlatego możesz wykonać trening sprawniej, a ryzyko kontuzji jest mniejsze. Aktywność fizyczna około godziny 18–19 pozwala pozbyć się stresu nagromadzonego w ciągu dnia, jednak zbyt późne wykonanie ćwiczeń pobudzi organizm, a przez to trudniej będzie Ci zasnąć. Trening przed godziną 19 pozwoli Ci się odprężyć, a dzięki temu jakość snu się zwiększy. Problem z treningami odbywającymi się wieczorem jest też taki, że łatwiej znaleźć wymówkę i z nich zrezygnować. Zmęczenie po pracy sprawia, że może Ci się odechcieć wizyty na siłowni czy długiego biegu. Istnieje też ryzyko, że nagle Twoje plany ulegną zmianie i w grafiku zabraknie już czasu na trening – to ryzyko jest znacznie mniejsze w przypadku porannej aktywności.

Kiedy najlepiej trenować, żeby schudnąć?

Najlepsza pora na trening zależy w dużej mierze od efektów, które chcesz uzyskać. Jeśli zależy Ci przede wszystkim na gubieniu nadprogramowych kilogramów, zdecyduj się na ćwiczenia o poranku. To właśnie po przebudzeniu metabolizm jest pobudzony, a organizm chroni się przed magazynowaniem zbędnego tłuszczu. Ćwiczenia o poranku sprawią, że proces przemiany materii przyspieszy i utrzyma się na wysokim poziomie przez kilka godzin po zakończeniu treningu. Powstaje jeszcze dodatkowe pytanie: czy o poranku ćwiczyć na czczo? Badania opublikowane w International Journal of Sports Medicine wskazują, że warto to robić, ponieważ spala się wtedy więcej tkanki tłuszczowej. To możliwe, ponieważ organizm w nocy zużył rezerwy energetyczne, dlatego już od początku treningu spala tłuszcze.

Kiedy trenować, żeby rozbudować masę mięśniową?

Według badań w godzinach 16–19 metabolizm ponownie przyspiesza, jednak nie jest już tak pobudzony jak o poranku. W tych godzinach wzrasta wytrzymałość organizmu, a temperatura organizmu się podnosi. Ryzyko kontuzji znacznie maleje, natomiast przyspieszeniu ulega przewodzenie impulsów nerwowych. Zwiększona wytrzymałość organizmu sprawia, że podczas treningu możesz ćwiczyć znacznie intensywniej, a przez to jeszcze efektywniej budować masę mięśniową. Niezależnie jednak od tego, jaką porę treningu wybierzesz, pamiętaj o regularności. Jeśli odchudzasz się, a nie możesz sobie pozwolić na ćwiczenia rano, nic straconego. Najważniejsze jest, żeby ćwiczyć regularnie i dbać o regenerację organizmu.

MEON EMS 2019
Created by BRANDMA™